Hei, dyrepasser! Gleder du deg til å få jobber og passe på de søteste kjæledyrene? Bra! Det gjør både dyrene og eierne glade! Men har du tenkt over de viktigste aspektene? Spesielt den ene tingen du som dyrepasser aldri må glemme. Den ene tingen du som dyrepasser er helt avhengig av for å oppnå suksess som dyrepasser. Les mer for å oppdage våre uunnværlige gyldne tips for dyrepassere!
Du har skapt en imponerende profil på Pawshake, du er klar for oppdrag, og voila! Du mottar din første forespørsel fra en lokal dyreeier som spør om du kan passe på deres hund eller katt. Selvfølgelig vil du gjerne det, og heldigvis er du ledig de gjeldende datoene! Det hele høres perfekt ut. Men det er ekstremt viktig at du ikke lager en definitiv booking med en gang. En ansvarlig dyrepasser vil alltid arrangere en 'møt og hils'. På den måten forhindrer man majoriteten av problemer man kan møte, og forsikrer at avtalen blir en passende booking for alle involverte. En dyreeier velger en dyrepasser med omhu, og på lik linje med det gir det mening (og er essensielt) at en dyrepasser også er omhyggelig før man takker ja til dyr og eier. Det er 3 ekstremt gode grunner til dette:
Du blir kjent med kjæledyret
Hvor stor er den angivelige lille hunden i virkeligheten? Og er han virkelig husren? Hvordan reagerer hunden eller katten på deg og dine egne dyr? Er kjæledyret friskt og ivaretatt, eller har underliggende problemer begynt å dukke opp? Er kjæledyret nysgjerrig og avslappet, eller aggressiv og full av frykt? Et ikke-obligatorisk introduksjonsmøte gir deg en mulighet til å bli kjent med kjæledyret, og det gir kjæledyret en mulighet til å bli kjent med deg. Dette muliggjør deg til å gjøre en bedre evaluering og bestemme hvorvidt kjæledyret er en god match for din personlige situasjon, og om kjæledyret vil føle seg som hjemme med deg.
Du blir kjent med dyreeieren
En samtale ansikt til ansikt gir deg en bedre idé om hvem du har med å gjøre. Kommer du overens med dyreeieren og går det greit å kommunisere? Er kjæledyrenes velferd deres første prioritet? Og er dyreeieren interessert i å høre om deg? Hvis ja, så lover det bra for et gjensidig utbytterikt arrangement. Et positivt 'møt og hils'; hils antyder generelt et positivt forhold videre nedover linjen. Uheldigvis kan også det motsatte inntreffe: et kleint 'møt og hils' antyder at forholdet sannsynlig kan bli vanskelig når dyrepassertjenesten har startet. Og det er risikofylt, fordi dere har en kombinert ansvarlighet ovenfor kjæledyret. Så følg magefølelsen din, og gå kun inn i samarbeid med noen du kan stole på.
Det gjør det mulig å lage en klar avtale
Bruk 'møt og hils' for å finne ut så mye som mulig! Hvilke konkrete omsorgsbehov har kjæledyret, hva er det vant til , hva liker det og hva er kjæledyret redd for? Har kjæledyret en tendens til å stikke av for eksempel, eller har det noen spesielle plager eller rare vaner? Lag klare avtaler med dyreeieren, ikke bare rundt kosthold og pleie, men også hvilke trinn som skal følges i tilfelle noe skulle skje. Og, skal du passe en hund i nærmeste fremtid? Da må du lese for å se hva som ettertrykkelig må avtales på en 'møt og hils' i dette tilfellet. Det er mer enn du tror!
Majoriteten av dyreeiere og dyrepassere er muntre, dedikerte dyreelskere. Så det er vanligvis ikke noen problemer. Har du fortsatt dine tvil etter 'møt og hils'? Da avslår du etterspørselen og ser etter en mer passende dyrepasserjobb. Og, hvis du har et spørsmål eller vil rapportere mislighold, kontakt Pawshake.